Travel Sentiment

Een focus op online boekingsgedrag

Webloyalty heeft in samenwerking met het gerenommeerde onderzoeksbureau GfK een onderzoek laten uitvoeren naar het sentiment in de reiswereld.

Hieronder kunt u een korte samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen van dit onderzoek lezen:

Keuze reisaanbieder laatste stap in boekingsproces
Het kiezen van de reisorganisatie is de laatste stap in het boekingsproces. Consumenten hebben hun keuze al gemaakt voor bestemming en type reis; de keuze bij welke reisorganisatie men boekt is de laatste. Betrouwbaarheid, prijs en een gemakkelijk boekingsproces zijn belangrijke “drivers” om voor een bepaalde reisorganisatie te kiezen. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat organisaties goed kunnen anticiperen op onverwachte gebeurtenissen.

De consument is bezorgd
Consumenten zijn tamelijk bezorgd als het om specifieke bestemmingen gaat. Er is veel berichtgeving in de media over aanslagen, politieke spanningen of natuurgeweld. Dit heeft impact op de Nederlandse boeker. Zo is de aantrekkelijkheid van het Midden-Oosten als vakantiebestemming sterk gedaald, wat we ook terugzien in de perceptie van deze bestemming binnen dit onderzoek. Consumenten willen daarom goed weten welke risico’s er zijn, wanneer ze naar een dergelijke bestemming op reis willen.

Rol reisaanbieder verandert
Nederlandse boekers verwachten ook van de reisaanbieder dat deze handelt naar het feit dat er bezorgdheden zijn. Vooral bij onverwachte gebeurtenissen verwacht men flexibiliteit en goede informatie. Reisorganisaties moeten dus handelen naar de situatie, alternatieven bieden als dat nodig is en in contact staan met de lokale autoriteiten. Ook annulering op korte termijn moet mogelijk zijn.

Loyaliteit aan reisaanbieder is beperkt
Consumenten zijn niet loyaal aan een bepaalde reisaanbieder. Het internet biedt ze de mogelijkheid makkelijk te vergelijken. Toch wil de consument niet oneindig zoeken: de meesten hebben een selectie van een aantal reisaanbieders in hun hoofd die ze meenemen in de overweging. Voor reisaanbieders is het dus essentieel om in die shortlist te komen. Naast de eerder genoemde voorwaarden, zal een eerdere positieve reiservaring natuurlijk goed kunnen meespelen.

Verschillende behoeftes per doelgroep
Het is voor reisaanbieders zeer belangrijk te denken in segmenten: elke doelgroep heeft eigen wensen en behoeften. Zo gaan jongeren sterk af op de ervaringen van anderen, ouderen willen het liefst een eenvoudig boekingsproces en vrouwen zijn over het algemeen bezorgder over mogelijke gebeurtenissen dan mannen. Het goed kunnen inspelen op de specifieke behoeften per doelgroep, zal er voor zorgen dat reisorganisaties sneller in beeld komen en de kans krijgen op de shortlist terecht te komen.

Klik op de afbeelding voor de infographic:

Klik hier voor de infographic


U kunt het volledige rapport hier lezen

Download het Travel Sentiment rapport


slide down

Contact