digital innovations coming soon

.

Verslag Digitale Innovaties 2018

Voor het vijfde jaar op rij heeft Webloyalty het Retail Insider’s Digital Retail Innovations verslag gesponsord. In het Verslag wordt de aandacht gevestigd op een aantal van de meest interessante technologische ontwikkelingen die zich dit jaar voordoen in de retailmarkt.

Eerdere versies van het verslag richtten zich op het Verenigd Koninkrijk. Dit jaar is het echter duidelijk geworden dat innovatie geen grenzen kent en dat er overal ter wereld spannende ontwikkelingen plaatsvinden, wat ook duidelijk tot uiting komt in het verslag van dit jaar.

Onderstaand worden de details van de top 10 innovaties getoond. Zien wie het nog meer heeft gemaakt? Download dan nu het verslag.


Neem contact op via onze contactpagina voor een gratis gedrukt exemplaar van het verslag.

Wie waren dit jaar de winnaars?

10. ASOS VARIABELE VIRTUELE MODELLEN

Reeds een groot succes bij klanten; ASOS experimenteert al enige tijd met AR-technologie voor verschillende lichaamstypen, zodat klanten hetzelfde kledingstuk op verschillende typen kunnen zien voordat ze het aanschaffen.

9. ASOS PAY LATER / KLARNA

Een kledingstuk op proef voordat u betaalt is een kenmerkend element in de kledingwereld geworden. Amazon dreef de trend aan met de lancering van hun Prime Wardrobe-service. In navolging hiervan biedt ASOS nu een ‘Betaal later’-optie, waarmee kopers tot 30 dagen later kunnen betalen voor de items die ze willen houden, waarbij de rest wordt teruggestuurd naar ASOS.

8. OCADO ROBOTTECHNOLOGIE IN HET MAGAZIJN

Ocado blijft investeren in vooruitgang van het magazijnbeheer. Dit heeft hen in een unieke positie geplaatst, waar andere voedseldistributeurs in het buitenland gebruik van maken. De vloot van 1.000 robots die Ocado in zijn magazijn van Andover (UK) in heeft gezet kan nu in vijf minuten een bestelling van 50 items samenstellen, wat voorheen twee uur in beslag nam.

7. WAL-MART / BOSSANOVA ROBOTS

Wal-Mart gebruikt robots van Bossanova in 50 van haar Amerikaanse winkels. Ze bewegen autonoom door de gangpaden en gebruiken een combinatie van beeldherkenning en RFID om voorraadniveaus te controleren. De robots kunnen ook labels lezen, detecteren of ze zich in de juiste positie bevinden en de juiste prijs voor het specifieke product weergeven.

6. MOBY SUPERMARKT

Moby, een supermarkt gevestigd in Shanghai, is een prototype zonder personeel of kassa's. De supermarkt staat op wielen, wat betekent dat deze bestellingen kan leveren of naar een magazijn kan rijden om bij te vullen. Om de unit te kunnen betreden, moeten klanten een app downloaden; daarmee kunnen ze dan alle items scannen die ze willen kopen. Bij het verlaten van de winkel wordt het totale bedrag automatisch van de klantkaart gehaald en is er geen verdere actie vereist.

5. ADIDAS SPEEDFACTORY

Om de snelheid, flexibiliteit en wendbaarheid van de fabrieksproductie van Adidas dramatisch te verhogen, heeft het bedrijf geïnvesteerd in de hypermoderne 'SpeedFactory'. Deze fabriek in Duitsland, grotendeels bemand door robots en onder toezicht van mensen, kan in één dag een paar Adidas-schoenen maken vanuit de basisbestanddelen. Met handassemblage in de Aziatische fabrieken duurt dit gewoonlijk maanden.

4. LOGISTIEK VAN AMAZON

Aan het begin van het jaar kondigde Amazon plannen aan om zijn eerste vrachtcentrum in de VS te bouwen. Deze zal 185.000 vierkante meter beslaan, waardoor Amazon minder afhankelijk wordt van UPS en FedEx. De faciliteit zal de vloot van vliegtuigen van het bedrijf huisvesten en zal sterk geautomatiseerd zijn, net als de rest van Amazon’s indrukwekkende fulfillment-infrastructuur..

.

3. PIZZA EXPRESS / FLYT

Pizza Express is samen gaan werken met technologieplatform Flyt om een systeem te ontwikkelen waarmee mensen binnen een minuut kunnen betalen en vertrekken. Bezoekers die de app hebben gedownload, krijgen bij aankomst een tafelnummer. Als ze het eten op hebben, openen ze de app en voeren ze het tafelnummer in. Hun rekening komt tevoorschijn, ze betalen, en zijn dan vrij om te vertrekken. Dit alles zonder op enig moment het personeel te moeten inschakelen.

2. AMAZON GO

Na lang wachten is de eerste Amazon Go-winkel geopend (dat lange wachtrijen opleverde). De winkel biedt een frictieloze winkelervaring, en zijn hiermee pionier in wat het bedrijf 'Just Walk Out' (JWO) -shoppen noemt. Klanten checken in door de unieke code te scannen die ze in de Amazon Go-app hebben gekregen, plaatsen hun gekozen producten simpelweg in hun winkelmandje en lopen de winkel weer uit. Sensoren en camera's volgen alle bewegingen op de voet.

1. AMAZON ECHO

Alexa, de spraakgestuurde assistente van Amazon, wordt aanzienlijk gebruikt op het AI-apparaat. Het draait op circa 68% slimme luidsprekers die zijn verkocht in 2017. Het aantal vaardigheden van Alexa blijft groeien en haar vermogen om meerdere stemmen in een huishouden te herkennen stelt haar in staat om beter met de verschillende mensen te communiceren. Het visuele aspect van Alexa: Echo Look wint ook aan populariteit. Door verbinding te maken met Amazon’s sociale-mediaplatform Spark, kunnen gebruikers selfies nemen en andere gebruikers om modeadvies vragen. Dit complementeert de interactie die door de AI van Alexa wordt mogelijk gemaakt.

slide down

Contact