World Savings Day: het moment om in te spelen op de bespaarbehoeftes van consumenten

Consumenten zijn al sinds jaar en dag gevoelig voor aanbiedingen en voordelen. Toch hoeft besparen niet altijd te gaan over 1 + 1 gratis, of de grootste voordeelpakketten. Er zijn nog talloze andere manieren om als retailer jouw klant voordelen te bieden. Vandaag, tijdens World Savings Day, zet Webloyalty vier tips op een rijtje hoe je anno 2016 als retailer kunt inspelen op de behoeften van jouw klant om voordeel te halen uit hun aankopen.


1. Zorg voor de juiste prijs-kwaliteit verhouding

Bij prijs draait het vaak om perceptie. Als jij je klant de juiste prijs-kwaliteit verhouding biedt, dan wordt een prijs minder snel als hoog gezien. De klant moet het idee hebben dat de prijs klopt bij wat men daarvoor ontvangt. Er bestaat een zogenaamde ‘sweet spot’ waarin een bepaalde mate van dienstverlening, gecombineerd met een bepaalde prijs zelfs kan zorgen voor het aantrekken van meer consumenten. Als je bij een goede service een scherpe prijs kunt bieden, hebben consumenten al snel het idee dat ze voordelig uit zijn.  

 

2. Breid jouw business uit

Bied consumenten een toegevoegde waarde door extra’s die jouw klanten voordeel oplevert. Breng in kaart aan welke extra’s jouw klanten waarde hechten en bekijk waar je bijvoorbeeld jouw eigen business kunt uitbreiden naar niet-traditionele retail. Het bieden van extra services, zoals het aanbieden van eten en drinken tegen een passende prijs, kan de klant al een gevoel van voordeel geven. HEMA biedt bijvoorbeeld tegenwoordig ook verzekeringen aan, terwijl ze in beginsel een warenhuisketen zijn. Deze manier van het uitbreiden van een business wordt ancillary revenue genoemd. Je onderscheidt je hiermee van andere retailers en daarnaast wordt de relatie die je al hebt met je klanten optimaal benut voor het verkopen van niet-retail producten.

 

3. Maak gebruik van persoonlijke aanbiedingen

Bij het doen van aanbiedingen richting klanten is het aan te raden om het zo persoonlijk mogelijk te maken. Door klantkaarten kun je achterhalen wat jouw klant regelmatig koopt en welke interesses hij heeft. Door aanbiedingen op maat te doen, hebben consumenten al snel het idee dat dit hen extra voordeel oplevert, omdat het om een product gaat dat ze regelmatig gebruiken. Albert Heijn doet dit erg goed door middel van persoonlijke gegevens die zij ontvangen via bonuskaarten van klanten. Deze manier van aanbiedingen doen zorgt ervoor dat je een relatie opbouwt met je klant, waarin deze het gevoel krijgt echt te worden gekend door de retailer.

 

4. Richt niet alle voordelen op prijs of kortingen

Niet alle aanbiedingen en voordelen hoeven gericht te zijn op prijs of kortingen. Consumenten hechten naast een lage prijs vooral veel waarde aan een optimale dienstverlening. Afhankelijk van de doelgroep waar je je op richt als retailer kan het geen kwaad om niet te veel te stunten met prijzen, maar juist te kijken naar een servicegerichte aanpak. Het aanbieden van een gratis proefperiode van een product, het thuis afleveren van grote aankopen of het bieden van exclusiviteit zijn allemaal voorbeelden van het bieden van voordeel, zonder daadwerkelijk prijsaanbiedingen te doen. Retailer EverlaneStudio is goed in het bieden van exclusiviteit door een privé instagram account. Hier tonen ze exclusieve online content en toegang tot nieuwe producten. Ze geven hiermee klanten het gevoel onderdeel te zijn van een speciale club, wat de klantloyaliteit bevordert.

 

slide down

Contact