Kunstmatige intelligentie domineert ranglijst met retail-innovaties

18 Juli 2018: Kunstmatige intelligentie blijft innovatie in de detailhandel stimuleren volgens de nieuwe ranglijst die vandaag is gepubliceerd. Retail Insider introduceert samen met Webloyalty het Digital Retail Innovations Report 2018 met daarin de top 60 wereldwijde technologie-initiatieven in de retail van het afgelopen jaar, met innovaties met betrekking tot kunstmatige intelligentie (KI) die bijna 40% van de plekken op de lijst claimen, in vergelijking met 30% het afgelopen jaar.

Amazon domineert drie van de vier hoogste posities in de lijst, waarbij de Amazon Echo wordt gekroond als de digitale innovatie van het jaar. De stemassistent van Amazon, Alexa, is aanzienlijk gestegen, 68 procent van alle slimme luidsprekers die in 2017 zijn verkocht is uitgerust met de KI-oplossing. Dankzij de nieuwe mogelijkheden om verschillende stemmen in een huishouden te herkennen kan de betrokkenheid met personen beter worden gepersonaliseerd en de functies blijven uitbreiden met selfies en mode-advies, via de stemgestuurde camera Echo Look.

Amazon's supermarkt, Amazon Go, behoudt de tweede plek op de lijst. De winkel is vorig jaar onder veel aandacht geopend en biedt zijn klanten een moeiteloze Just Walk Out (JWO) winkelervaring.

Het rapport prees andere KI-initiatieven van verschillende merken, waaronder de SpeedFactory-robots van Adidas en Tesco's samenwerkingsverband met Spoon Guru, dat gegevensverwerking over voedingswaarden aanbiedt. Gezichts- en spraakherkenningsinnovaties namen tal van plekken in de lijst in, zoals Starbucks 'voice ordering’ en KFC's 'smile to pay'-technologieën die persoonlijke ervaringen voor klanten creëren.

Augmented reality (AR)-innovaties waren ook sterk vertegenwoordigd in de lijst van dit jaar, met Virgin's meeslepende vakantie-showroom en de body inclusive AR-technologie van ASOS.

Een trend die consistent is met de rapporten uit zowel 2016 als 2017 is de aanwezigheid van de mode-industrie, met fashion retailers die dit jaar bijna een derde van de lijst uitmaken. ASOS staat op de negende en tiende plaats met zijn betaal-later oplossing en AR-technologie. De voedings- en drankenindustrie is ook aanzienlijk vertegenwoordigd, met een mix van kruideniers, restaurants en initiatieven tegen voedselverspilling die 22% van de lijst innemen.

Download hier een gratis exemplaar van het rapport.

slide down

Contact